Utgör ett privat bankkonto giftorättsgods?

Min hustru har 2 barn och jag har inga. Jag har sparat 1 milj. kr på bank. Min hustru har endast dispositionsrätt idag på detta konto. Om min hustru avlider, har då hennes barn rätt att ärva från detta konto?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ena maken dör ska en bodelning göras enligt 9 kap. 1 § äktenskapsbalken. I denna bodelning ingår allt som är giftorättsgods, vilket är all egendom som inte är enskild egendom enligt 7 kap. 1 § äktenskapsbalken. Vad som utgör enskild egendom föreskrivs i 7 kap. 2 § äktenskapsbalken och är en uttömmande uppräkning. Det enda sättet som makarna kan ordna så att giftorättsgods blir enskild egendom är att skriva ett äktenskapsförord, vilket går att upprätta även efter man har gift sig.

Det innebär således att kontot som din fru har dispositionsrätt över ska ingå i bodelning vid hennes frånfälle och således har det ingen betydelse att kontot står i ditt namn. Bara om kontot utgör enskild egendom ska det inte med i bodelningen.

Om din fru skulle avlida betyder det att allt som inte är enskild egendom ska med i bodelningen. Vid bodelningen ska man först räkna ut respektive makes andel i boet innan lottläggningen. Huvudregeln är sedan att efter skulderna dragits av kommer allt läggas samman för att sedan hälftendelas enligt 11 kap. 3 § äktenskapsbalken. Enligt 11 kap. 7 § äktenskapsbalken ska varje make ha rätt att i första hand få sin egendom på sin lott. Således kommer du få kontot på din lott men om värdet på pengarna på det kontot överstiger din uträknade andel kommer du att behöva dela med dig antingen av pengarna eller annan egendom som är tillräckligt värdefull för att hon ska få sin uträknade del av bodelningen.

Du kommer således att få hälften av allt giftorättsgods och den andra delen kommer hennes barn ärva i enlighet med den legala arvsordningen, 2 kap. 1 § ärvdabalken, om inte ett testamente finns. Mitt råd till dig är att om du inte vill att din makas barn ska ha del av pengarna på ditt konto bör ni skriva ett äktenskapsförord som föreskriver att ditt konto och de medel som finns där utgör enskild egendom.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare