Utgör bostadsrätten enskild egendom om den är köpt för enskild egendom?

Hej!

Min bror och hans hustru bor i en bostadsrätt, som han har betalat med ärvda pengar efter våra föräldrar. Både min bror och hans hustru har skrivit under köpeavtalet. När bostadsrätten köptes betalades en del med ett lån som togs av min bror. Efter vår fars bortgång amorterades lånet med arvet efter honom. De har en gemensam son. Inga andra barn finns.

Våra föräldrar har skrivit ett testamente. Enligt testamentet ska arvet och även avkastningen av detta utgöra enskild egendom. Är bostadsrätten enskild egendom eller har hustrun giftorätt i den vid dödsfall eller ev. skilsmässa?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgör bostadsrätten enskild egendom?
När en person gifter sig resulterar det i att allt som personen äger blir giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom. (7 kap. 1 § ÄktB) I 7 kap. 2 § ÄktB anges hur en makes egendom kan bli enskild egendom. I bestämmelsen anges bland annat att egendom som en make erhållit genom testamente med det villkoret att den ska vara mottagarens enskilda utgör enskild egendom. Av bestämmelsen anges vidare att vad som trätt istället för enskild egendom också är att anse som enskild egendom om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild, dvs. testamentet i detta fall.

Eftersom testamentet föreskriver att arvet ska utgöra enskild egendom utgör även bostadsrätten, vilken trätt istället för enskild egendom, din brors enskilda egendom.

Du skriver i frågan att båda makarna har skrivit under köpeavtalet. Anges det i köpeavtalet vem som är ägare eller till vilken andel som vardera make står som ägare? Att båda makarna har skrivit under köpeavtalet skulle kunna tala för att båda makarna står som ägare om inget annat framgår. Om båda makarna är att anse som ägare utgör din brors del hans enskilda egendom och hans frus del giftorättsgods förutsätt att de i ett äktenskapsförord inte har reglerat att hennes del ska utgöra hennes enskilda egendom. Det är möjligt att ge bort sin enskilda egendom förutsätt att det inte föreskrevs i testamentet att han inte fick ge bort egendomen.

Vad händer vid dödsfall respektive skilsmässa?
Oavsett om äktenskapet upplöses genom dödsfall eller genom skilsmässa är huvudregeln att bodelning ska ske mellan makarna. (9 kap. 1 § ÄktB) Att din bror har enskild egendom medför att denna egendom hålls utanför bodelningen. I bodelningen är det endast makarnas giftorättsgods som ska delas. (10 kap. 1 § ÄktB) Om frun äger en viss andel av bostadsrätten och de inte har reglerat annat i ett äktenskapsförord utgör hennes del giftorättsgods och ska delas mellan makarna. När bodelningen är klar utgör vardera makes del i bodelningen dennes bodelningslott. Utöver bodelningslotten kommer alltså din bror även att ha bostadsrätten (eller del av denna beroende på hur ägandesituationen ser ut) som enskild egendom.

Om din bror skulle avlida och äktenskapet således upplöses genom dödsfall sker som huvudregel först en bodelning på samma sätt som om äktenskapet hade upplösts genom skilsmässa. Arvet efter din bror utgörs av hans bodelningslott (dvs. hälften av makarnas totala giftorättsgods) och hans enskilda egendom. Eftersom din bror är gift och då makarna har ett gemensamt barn tillfaller arvet efter honom hans fru med fri förfoganderätt. (3 kap. 1 § ÄB) Att frun ärver din bror med fri förfoganderätt medför en rätt till efterarv för deras gemensamma barn när även frun har avlidit. (3 kap. 2 § ÄB) Om din bror skulle avlida skulle alltså även hans enskilda egendom tillfalla hans fru med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att hon för förfoga över egendomen hur hon vill förutom att skänka bort en stor del i gåva eller testamentera bort den.

Sammanfattning
Eftersom din bror köpt bostadsrätten med enskild egendom utgör även bostadsrätten hans enskilda egendom. Att bostadsrätten delvis köptes genom ett lån som senare kunde amorteras med hjälp av den enskilda egendomen påverkar inte bostadsrättens karaktär av enskild egendom. Att båda makarna står på köpeavtalet kan göra att det betraktas som att även frun är ägare och att din bror således givit bort del av sin enskilda egendom till henne. Det går att ge bort enskild egendom förutsatt att det inte angivits annat i testamentet.

Om inget annat har föreskrivits är alltså troligen båda makarna att anse som ägare eftersom båda har undertecknat köpeavtalet. Att det endast är din bror som har betalat spelar dessvärre ingen roll. Om makarna inte föreskrivit annat i ett äktenskapsförord utgör fruns del giftorättsgods och ska därmed delas vid en eventuell bodelning. Din brors del av bostadsrätten utgör dock enskild egendom och hålls därför utanför vid en eventuell bodelning. Om din bror skulle avlida utgör dock hans totala egendom arvet efter honom och eftersom det är hans fru som ärver honom, förutsatt att han inte har upprättat ett testamente, så tillfaller hans egendom (inklusive hans enskilda egendom) hans fru med fri förfoganderätt.

Hoppas detta besvarade din fråga och gav klarhet i rättsläget! Om något är otydligt är du varmt välkommen att återkomma på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Felicia LundgrenRådgivare