FrågaAVTALSRÄTTGåva30/11/2018

Utformning av gåvobrev

Jag tänker skriva ett Gåvobrev, och vill helst undvika att betala en jurist. Jag har 2 bröstarvingar, en vuxen + en 4-åring. Den vuxna dottern har tidigare i olika omgångar fått 80000 (=förskott på arv). Nu tänker jag ge henne 20000 kr till. Gåvobrevet är till 4-åringen och jag litar helt och fullt på att hennes pappa ser till att pengarna, 100000 kr, hålls avskilt på lilla Novas Landshypotekskonto.

Jag har 2 frågor: Hur ska själva överlåtelse förklaringen se ut? Finns det krav på att jag överför pengarna samtidigt eller inom viss tid?

Jag kommer att ange:

Uppgifter om mig själv + mottagaren

Överlåtelseförklaring

Att gåvan ska ses som förskott på arv. + att mina 2 bröstarvingar därmed fått lika mycket.

Att gåvan ska ses som enskild egendom för gåvotagaren

Ort, datum + underskrift.

Fråga: Har jag glömt något väsentligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i gåvolagen.

Exempel på överlåtelseförklaring

En överlåtelseförklaring kan formuleras på följande sätt:

"Härmed överlåter jag, (Namn, Personnummer), som gåva till min dotter, (Namn, Personnummer), 100 000 kr.

Gåvan är förskott på arv. Därtill ska gåvan och eventuell avkastning av denna utgöra enskild egendom för mottagaren.

(Ort, datum, underskrift)"

Jag vill avslutningsvis poängtera att en överlåtelseförklaring kan formuleras hur du vill. Det finns inga krav i lagen på att överlåtelseförklaringen ska ha viss utformning, det viktiga är att gåvobrevet är begripligt för utomstående.

När måste gåvan fullbordas?

Det finns inga krav i lagen på när gåvan ska fullgöras. Själva gåvobrevet blir enligt 1 § gåvolagen giltigt när du överlämnar det till din dotter. Observera att ett giltigt gåvobrev inte ger din dotter skydd om du skulle gå i konkurs eller drabbas av ekonomiska svårigheter. Detta innebär att utomstående borgenärer i en sådan situation skulle kunna göra anspråk på pengarna som du avser att överlämnar till din dotter. För att förhindra detta är det alltid klokt att överlämna gåvan så snart som möjligt. Efter överföringen är det nämligen inte möjligt för utomstående borgenärer att göra anspråk på gåvan, vilket följer av 2 § gåvolagen.

Övrigt

Det är viktigt att din dotters pengar förvaras på ett separat konto. De 100 000 som du avser skänka till din dotter får inte sammanblandas med hennes övriga medel. Då kommer pengarna i gåvobrevet förlora sin karaktär som enskild egendom. Det är nämligen inte juridiskt möjligt att urskilja en viss mängd pengar med ett visst syfte om pengarna sammanblandas med andra pengar.

Exempel 1: Om 100 000 kr (som utgör enskild egendom) sätts in på ett konto där det redan finns 20 000 kr (som inte är enskild egendom) kommer beloppet 100 000 kr efter insättningen inte längre att vara enskild egendom. När pengarna sammanblandas anses det inte längre vara juridiskt möjligt att identifiera vilken del av summan på 120 000 som ursprungligen utgjorde enskild egendom.

Exempel 2: 100 000 kr (utgör enskild egendom) sätts in på ett tomt konto. Under förutsättning att inga nya insättningar görs kommer pengarna alltid att utgöra enskild egendom. Observera att det inte spelar någon roll om pengarna ger avkastning i form av ränta under förutsättning att du i gåvobrevet föreskriver att den avkastning som genereras också ska utgöra enskild egendom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare rådgivning är du alltid välkommen att vända dig till oss på Lawline via vår hemsida eller på telefon: 08-533 300 04

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare