Utformning av äktenskapsförord: andel i bostad

Hej!

Jag står som ensam ägare på ett radhus (värde ca 1,3 miljon kr) och har 4 barn i åldrarna 25-15. Huset har jag köpt själv för 500 000 kr och helrenoverat. Nu går jag och min nya sambo i giftasplaner. Hon har bidragit med 100 000 kr till renoveringen av ett nytt kök. Hon har två barn, 30 och 20 år gamla.

Hur bör vårt äktenskapsförord se ut, för att det ska bli så rättvist som möjligt för båda parter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag skulle i en situation som denna rekommendera att ni kommer överens om hur stor andel var och en av er ska erhålla vid en eventuell framtida försäljning av radhuset. En procentuell fördelning utifrån den summa var och en av er bidragit med till bostaden borde anses lämpligt.

Då det inte framgår vilken summa du lagt ner på renovering så utgår jag i detta exempel från din insats på 500 000 och din sambos insats på 100 000. Skulle detta vara era insatser kan en fördelning på 17 % respektive 83 % vara ett alternativ. Men detta går som sagt att beräkna om efter mer precisa summor på vad ni lagt ned för kostnader eller om ni vill göra en jämnare fördelning kan kanske 70/30 eller 60/40 vara lämpligt.

Men ett bra alternativ är alltså att i äktenskapsförordet föra in hur stor procentuell andel av radhusets värde var och en av er har rätt att erhålla. Om någon av er vid eventuell skilsmässa vill behålla radhuset kan det även skrivas in att den andre ska lösas ut för respektive procentsats av radhusets värde.

Om du som lagt ner majoriteten av kostnaderna på bostaden även vill ha bättre rätt än din sambo att behålla bostaden kan det införas. Detta är några möjliga exempel och alternativ.

Jag hoppas det ger någon vägledning för hur ni vill utforma ert äktenskapsförord.

Lawline RådgivareRådgivare