Utformande och upprättande av samboavtal

Hej!

Jag och min sambo har köpt hus och vi vill nu skriva ett avtal där det framgår att inte sambolagen ska tillämpas. Kan man få hjälp av en jurist att formulera det på rätt sätt och vilka detaljer är då viktiga att få med så att det inte ska bli för krångligt och svårtolkat? I vårt fall kommer jag att sätta in 400 000:- i huset och min sambo ingenting men istället kommer han att betala lite mer av lånekostnaden. Jag hade helst velat att han hade haft ett eget lån på samma summa som jag sätter in men enligt banken så måste vi stå båda två på alla lånen. Kan man skriva i ett sådant avtal hur mycket av lånen som är hans enskilda? Vi har delad ekonomi pga att vi har så olika många barn och ekonomisk situation. Jag har långa perioder betalat allt och därför vill jag nu säkra upp att jag och mina barn inte förlorar allt för mycket vid en ev separation eller vid ett dödsfall. I stort sett allt bohag som vi kommer ha med oss till huset är mitt så jag vill att både det och det som jag kommer köpa blir min enskilda egendom. Så som sagt vilka detaljer behöver jag ta fram och hur mycket kostar det ungefär att få hjälp med ett sådant avtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ett samboavtal är det liksom i andra avtal viktigt att vara så specifik som möjligt. Om ni exempelvis missar att reglera viss egendom, kommer sambolagen att gälla i motsvarande mån.

Om du behöver hjälp med att utforma och upprätta ett samboavtal rekommenderar jag att du kikar på de skräddarsydda avtal som Lawline har att erbjuda här, eftersom det inte ingår i gratistjänsten. Det kostar 695 kronor och är klart på ca 15 minuter. Det ingår även kostnadsfri rådgivning med en jurist. Kontaktinformation framgår i länken. Du svarar på ett antal frågor, samma som juristen skulle ställa till dig på ett möte, sedan genereras ditt avtal till en PDF och skickas direkt till din e-post. Tjänsten är utarbetad och kvalitetssäkrad.

Du hittar sambolagen här.

Hör gärna av dig om du har fler frågor. Behöver du vidare hjälp med hur du går vidare är du välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare