Uppsägningstid vid uthyrning av fastighet samt frivilliga renoveringar

Hej,

Jag äger en villa som jag hyr ut till en familj. De har bott där i flera år. Hyreskontraktet är på obestämd tid. Jag vill nu sälja huset. Vad är det då som gäller? Har hyresgästerna någon besittningsrätt eller kan jag säga upp dem? De har gjort vissa renoveringar på huset på eget bevåg, de har alltså bara ringt och frågat om det är ok att de gör det och jag har sagt ja, kan de kräva ersättning för det? Det handlar om tapetsering, de har byggt en vägg för att få fler rum, de har installerat en luftvattenpump för att få ner elkostnader. Det är inga saker som varit nödvändiga, de sakerna har jag stått för såklart, utan saker de själva velat göra

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När du som privatperson hyr ut din fastighet bli Lag om uthyrning av egen bostad tillämplig. Lagen är införlivad i det tolfte kapitlet av Jordabalken.

Uppsägningstid
Som du nämner i din fråga har du hyrt ut fastigheten på obestämd tid, vilket innebär att du eller hyresgästerna måste säga upp kontraktet för att det ska sluta gälla. För hyresavtal på obestämd tid gäller tre månaders uppsägningstid om inget annat är avtalat (lagrum se här).

Löpande omkostnader för huset
Hyresvärden ska se till att det nödvändigaste finns och så det är en bra standard. Du får exempelvis inte byta ut något så det "försämrar" huset. Om huset är slitet måste hyresvärden bekosta nödvändiga renoveringar. Utifrån din fråga låter det som huset är i gott skick och de genomförda renoveringar inte varit nödvändiga. Vill man fixa i ett hus man hyr ska man få ett godkännande av hyresvärden innan man utför omfattande renoveringar, såsom kök, badrum och ändring i planlösning. Målning och tapetsering får man göra utan att fråga hyresvärden. Dock får hyresgästerna själv stå för dessa kostnader. Du kommer alltså inte behöva stå för dessa kostnader!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare