Uppsägningstid för bostadsrätt

Hej min syster och jag äger en lägenhet tillsammans. Vi har en inneboende som vägrar flytta, det finns inget kontrakt mellan henne och oss. Hon vägrar att flytta ut ur lägenheten. Min syster och jag är tvungen att säja lägenheten men går inte det på grund av inneboende. Vi har skrivit brev och sakt att hon måste vara ute ur första december, hon säger att hon har tre månader är det sant.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I ert fall verkar lagen om uthyrning av egen bostad bli tillämplig eftersom du och din syster har en bostadsrätt som ni helt hyrt ut. Om det inte föreligger något avtal som reglerar uppsägningstiden och ni som hyresvärd vill säga upp hyresavtalet får det ske först till det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen (3 § andra stycket lagen om uthyrning av egen bostad). Om ni exempelvis säger upp avtalet 12 april 2018 så upphör det att gälla 30 juli 2018.

Om du har några ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare