Uppsägning av hyreskontrakt över e-mail uppfyller kravet på skriftlighet

Hej, jag som hyresvärd har sagt upp en hyresgäst över e-mail, är detta en giltig uppsägning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En uppsägning måste enligt lag vara skriftlig (12 kap 8 § jordabalken). Att skicka en uppsägning över e-mail uppfyller kravet på att uppsägningen måste vara skriftlig. Förutom att uppsägningen måste vara skriftlig måste den också delges den andra parten. Har man skickat uppsägningen via e-mail kan det här uppkomma bevissvårigheter huruvida hyresgästen har tagit del av uppsägningen. Sammanfattningsvis finns det alltså inte några hinder att skicka en uppsägning via e-mail och den är giltig, men bevissvårigheter kan uppkomma om huruvida motparten har delgivits uppsägningen. Får man ett svar/bekräftelse på att hyresgästen har läst/mottagit uppsägningen finns det alltså inga problem och uppsägningen är giltig (Svea hovrätts beslut 2006-06-30 i mål nr ÖH 7877-05).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare