Uppsägning av hyresavtal vid obetald hyra

Hej!

Vi har en uthyrningslägenhet i vår villa, vi har ett hyreskontrakt med nuvarande hyresgäst.

Denne har nu trots påstötning gällande hyran (sms) ej betalt, vad bör man göra i detta läge?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall är bestämmelserna i 12 kap. jordabalken (JB), ofta kallad hyreslagen, tillämpliga.

När betalningen av hyran uteblir finns flera olika sanktioner man kan vidta, dock beror det på hur avtalet mellan er ser ut. Den primära åtgärden man kan vidta är att meddela hyresgästen att om inte rättelse sker kan avtalet sägas upp.

Ni kan säga upp hyresavtalet om hyresgästen dröjer med hyran i mer än en vecka efter förfallodatumet (12 kap. 42 § andra punkten JB). En förutsättning för att ni ska kunna säga upp avtalet är att det inte är av ringa betydelse. Då ni endast har en hyresgäst gör jag bedömningen att dröjsmålet är av sådan betydelse att ni kan häva avtalet.

När ni väl sagt upp avtalet så har hyresgästen rätt till tre veckors uppsägningstid från den dagen då ni meddelat hyresgästen om uppsägelsen och anledningen till denna samt att ni meddelat socialnämnden om uppsägelsen (12 kap. 44 § första punkten JB). Erlägger hyresgästen betalning inom denna period har hen rätt att bo kvar.

Uppsägningen ska göras skriftligt (12 kap. 8 § JB) och kommer uppsägningen till stånd har ni rätt till skadestånd (12 kap. 42 § andra punkten JB).

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare