Uppsägning av hyresavtal - privatbostad

Hej, min sambos familj äger en gård med ett antal hus, ett av detta har de hyrt ut under ett antal år till ett par. Nu ska detta hus renoveras, byta kök, göra om badrum, slipa golv, tapetseras med mera för att sedan min sambo, sonen i familjen ska flytta till gården. Vi har meddelat detta till nuvarande hyresgäst för att kunna komma fram till en lösning, men denna blir upprörd och vill inte flytta.

Har vi rätt att säga upp nuvarande hyresgäst då vi behöver bo på gården pga av jobb samt att det ska ske omfattande renovering?

Lawline svarar

Hej och välkommen till lawline,

Vid uthyrning av privatbostäder gäller Lag om uthyrning av privatbostäder (se här). Lagen är tillämplig vid uthyrning av bostad som sker utom näringsverksamhet. Om familjen endast hyr ut ett av husen på gården bör lagen vara tillämplig. Enligt (3 st 2 §) råder en uppsägningstid om 3 månader. Hyresgästen har till skillnad mot den sedvanliga hyreslagen (12 kap JB) inget besittningsskydd. Familjen har således rätt att säga upp hyresgästerna till det månadsskifte som inträffar tidigast 3 månader efter uppsägningen.

Om familjen hyr ut fler bostäder på gården och det därmed rör sig om uthyrning inom näringsverksamhet gäller 12 kap JB. Enligt 12:46 JB har hyresgästen ett tämligen starkt besittningsskydd som gör att hyresvärden i princip inte kan säga upp hyresgästen om inte hyresrätten betraktas vara förverkad.

Hoppas du fått svar på din fråga. Du är välkommen att kontakta oss om du vill ha ytterligare hjälp med ditt ärende.

Lawline RådgivareRådgivare