FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/11/2016

Uppsagd under sjukskrivning

Hej jag svimmade och krampade under tiden jag lastade av min lastbil och nu är jag sjukskriven i 6 månader för att jag inte får köra bil min läkare sa idag att han tror inte att jag får forsätta mitt jobb som lastbilschaufför chaufför förrän om 5 år min arbetsgivare har inget annat jobb till mej vad händer nu?

hur ska jag gå vidare.

om jag blir uppsagd gäller sjukskrivningen ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en arbetstagare ska kunna sägas upp måste det finnas en saklig grund för uppsägning, detta regleras i Lagen om anställningsskydd (LAS) närmare bestämt 7 §. En uppsägning är aldrig sakligt grundad om inte arbetsgivaren har uppfyllt sin omplaceringsskyldighet enligt 7 § 2 st. Du skriver att din arbetsgivare inte har något annat jobb till dig vilket jag tolkar som att arbetsgivaren har uppfyllt sitt rehabiliteringsansvar och att en omplacering inte är möjlig. Arbetsgivaren är skyldig att betala sjuklön till en anställd i 14 dagar.

Är man borta från jobbet p.g.a sjukdom längre än så är det Försäkringskassan som betalar ut sjukpenning. Sjukpenning kan man få i högst 365 dagar under en period av 450 dagar och är ca 80 % av årsinkomsten. Är man fortsatt sjuk måste man ansöka om sjukpenning på fortsättningsnivå, den ersättningen är 75 % av årsinkomsten. Skulle man vara fortsatt sjukskriven finns det lite olika alternativ beroende på sjukdom. Det är Försäkringskassan som beslutar om dessa ersättningar så jag råder dig att ta kontakt med dem för att höra vad som kan vara aktuellt i ditt fall.

En person som har blivit uppsagd ska anmäla sig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen inom tre månader efter anställningens upphörande. Om man blir uppsagd under tiden man är sjukskriven och är sjukskriven när anställningen upphör ska man anmäla sig hos Arbetsförmedlingen och aktivt börja söka arbete den första vardagen efter sjukskrivningens upphörande. Som svar på din fråga så gäller sjukskrivningen även om du blir uppsagd.

Däremot kan du fundera över om du ska uppsöka en till läkare för en ”second opinion”. Det låter vanskligt att sjukskriva en person 6 månader samtidigt som man uttalar sig om arbetsförmågan över en så lång period som 5 år framåt. Jag önskar dig lycka till och krya på dig, hör av dig om du har fler frågor!

Jenny ÅngströmRådgivare