Upprättande av testamente

Hej ! Hur skriver man ett testamente för att min make och vårt barn. Jag har tidigare tre särkullebarn med andra fäder. jag vill skydda min nuvarnde make och vårt gemensamma dotter genom att upprätta ett testamentet.

Tacksam för svar hur jag ska skriva och vad kostar med juridisk hjälp. Kan ni hjälpa mig med att skriva ett testamentet ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag uppfattar din fråga undrar du hur du ska säkra att din make och ert gemensamma barn ärver från dig.

Dina fyra barn kommer alla att vara arvsberättigade såsom bröstarvingar (2 kap 1 § Ärvdabalken, ÄB). Utan ett testamente kommer alla dina barn att ärva lika mycket av din kvarlåtenskap. Genom testamente kan du reglera hur mycket du vill att dina barn ska ärva. Undantaget är att du inte kan inskränka dina barns laglotter. Med laglott menas hälften av arvslotten (se 7 kap 1 § ÄB).

I och med att du är gift aktualiseras särskilda regler (se 3 kap ÄB). Barnet som du har med din make kallas i arvsrätten för gemensamt barn. Om du avlider innan din make kommer ert gemensamma barn att få avstå från arv tills efterlevande make gått bort (3 kap 1 § ÄB). Om du istället vill att ert gemensamma barn ska ärva direkt efter din bortgång kan du reglera det i testamente. Dina särkullbarn kommer dock inte att behöva avstå från arv eftersom dem inte är biologiska barn till din make. Däremot kan särkullbarn välja att avstå från sitt arv till förmån för efterlevande make (3 kap 9 § ÄB).

Vid ena makes bortgång görs alltid en bodelning. Det som du erhåller efter bodelning är din kvarlåtenskap som sen arvsfördelas. Du kan genom testamente skriva in vad du vill att din make ska ärva av din kvarlåtenskap. Något som tidigare nämnts är att din make också kommer att erhålla ert gemensamma barns arvslott med fri förfoganderätt, om något annat inte testamenteras. Med fri förfoganderätt innebär att den som mottar arvet får spendera/sälja egendomen precis som denne vill, men med vissa undantag.

För att sammanfatta kommer alla dina barn att ärva från dig och du kan testamentera hur mycket du vill att respektive barn ska ärva med undantag för att laglotten inte får inskränkas. Du kan också genom ett testamente skriva in att ditt barn med din make ska få ärva direkt efter din bortgång. Det går också bra att skriva in om du vill att din make ska ärva något särskilt. Med andra ord är det rätt så fritt att testamentera hur man vill. Den enda begränsningen är att bröstarvingars (dina barns) laglotter inte inskränks. Det är också viktigt att formkraven uppfylls (10 kap ÄB) och att det används rätt ord för att förtydliga vad du vill.

För hjälp att upprätta testamente är du välkommen att höra av dig till våra jurister här. Om du har fler frågor finns också gratis telefonrådgivning på 08-533 300 04

Vänligen

Therese AxénRådgivare