FrågaAVTALSRÄTTGåva02/11/2018

Upprättande av gåvobrev

Min mamma vill skänka sitt fritidshus till min syster och mig.Min syster bor i USA .går det att skriva ett gåvobrev online eller måste man ha hjälp av en jurist? Måste man skriva två gåvobrev?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man skänker bort något värdefullt, exempelvis fritidshus, så krävs att man upprättar ett gåvobrev som är en form av avtal och när det gäller fastigheter är bara skriftliga avtal bindande.

Ett gåvobrev kräver bland annat underskrifter av båda parter, dvs. gåvogivare och gåvotagare. Gåvogivarens underskrift måste även ha bevittnats av två personer då det gäller en fastighet. Vidare måste fastigheten vara angiven med fullständig fastighetsbeteckning och det måste tydligt framgå att det är en gåva. Det är viktigt att gåvobrevet upprättas korrekt för att få juridiskt bindande verkan. Bortsett från ovanstående finns det inga andra formkrav för gåvobrev och det går därmed bra att ha flera gåvomottagare i samma gåvobrev. Ett gåvobrev för fritidshuset räcker alltså till dig och din syster.

Det är inget krav att en jurist upprättar gåvobrevet, men det kan vara fördelaktigt om ni vill säkerställa att det blir korrekt utfört. Vill ni ha hjälp med att upprätta ett gåvobrev, alternativt se exempel på utformning kan Lawlines jurister hjälpa er här. Då får ni ett färdigt avtal i pdf som ni kan skriva ut och signera. Det är även möjligt att signera gåvobrev digitalt via Bankid. Efter att alla parter signerat gåvobrevet upprättas då ett signeringscertifikat som gör gåvobrevet juridiskt gällande.

Vänligen,

Linn NybergRådgivare