FrågaAVTALSRÄTTGåva29/10/2017

Upprättande av gåvobrev

Ett gåvobrev gällande gåva av skogs areal utan byggnad. Kan det framdateras? Dvs upprättas men ange att det gäller om tex 3 mån. Upprättas nu och skrivs in att det gäller från 1 mars 2018. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det kan du göra!

Gåvobrev är ett gammalt ord och innebär egentligen ett gåvoavtal, ett avtal om att ge bort något. Du har möjlighet att genom avtalet reglera överlåtelsen och specificera villkoren som du själv önskar. Men det finns några krav som måste uppfyllas för att gåvan ska vara giltig. Gåvobrev innehåller ofta uppgifter om givaren och mottagaren, en beskrivning av gåvan, en överlåtelseförklaring, eventuella villkor, underskrifter av både givaren och mottagaren samt uppgift om ort och datum då gåvobrevet undertecknades. Men det finns undantag då avtalet är ogiltigt, exempelvis löfte om framtida överlåtelse av fastighet, eftersom vissa formkrav måste då iakttas (JB 4:1 och NJA 1984 s. 673).

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare