FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/07/2014

Upprättande av äktenskapsförord och samboavtal

Hej! Min bror och jag har ärvt ett hus av vår far. Vår föräldrar är skilda. Han har ett icke underskrivet testamente som stipulerar att huset skall vara min och min brors egen tillgång och inte delas med makor/sambos. 1. Eftersom alla vill hedra detta, kan vi skriva avtal med våra makor/sambos med denna innebörd? 2. Behöver detta avtal i så fall registreras någonstans? 3. Om vi inte kan avtala detta sinsemellan, finns det annan lösning?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

För att besvara frågan kommer två olika situationer behöva utredas. Dels hur regleringen ser ut vid äktenskap och dels vid samboskap.

Äktenskap

Vid äktenskap gäller enligt 7 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB) att samtlig egendom inom äktenskapet är giftorättsgods om det inte är enskild egendom. Enskild egendom utgörs enligt 7 kap. 2 § ÄktB av bland annat sådan egendom som make har ärvt eller fått genom testamente och som enligt testamente ska vara makes enskilda egendom. För att testamente ska vara giltigt krävs enligt 10 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken (ÄB) att det har undertecknats. Testamentet kan således inte i ert fall utgöra grund för att egendomen ska bli enskild. För att ändå tillgodose testators vilja har ni möjlighet att upprätta äktenskapsförord då egendom enligt 7 kap. 2 § ÄktB även kan göras till enskild egendom genom äktenskapsförord, se 1 pt.

För att kunna upprätta ett äktenskapsförord krävs att makarna är eniga sinsemellan. Enligt 7 kap. 3 § 1 st. ÄktB kan makar bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara hans eller hennes enskilda egendom. Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda makar. Efter att det har blivit undertecknat ska registrering hos Skatteverket ske och det får sin giltighet i samband med att det ges in till Skatteverket, 7 kap. 3 § 2- 3 st. ÄktB. Skatteverket tar ut en ansökningsavgift om 275kr (år 2014) för ansökan. Mer om hur registreringen går till samt adress går att finna på Skatteverkets hemsida.

Samboskap

Gällande samboskap stadgas i 3 § sambolagen (SamboL) att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om egendomen har förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 § § SamboL. Inom samboskap uppställs således vissa krav på egendomen för att den ska kunna anses utgöra samboegendom. För bostad gäller således att den ska vara dels gemensam bostad åt samborna samt att den ska ha förvärvats för gemensam användning. Vad som avses med ”gemensam bostad” regleras även genom 5 § 1 st. 1 pt. SamboL där det stadgas att fast egendom som innehas med tomträtt där det finns byggnad som är avsedd att vara sambornas gemensamma hem samt att egendomen innehas huvudsakligen för det ändamålet utgör ”gemensam bostad”. I ert fall kan vi således se att huset med stor förmodan ej kommer att kunna betraktas så som samboegendom då det i sådant fall krävs att ändamålet med innehavet är att den ska vara gemensamt hem för samborna samt att den ska ha förvärvats för gemensam användning mellan samborna. Det har i förarbetena till lagen uttryckts att egendom som överlåts genom arv mera sällan kan gå att betrakta så som förvärvad för gemensam användning. Dock har i vissa fall en sådan bedömning ändock gjorts om arvtagaren genom val vid arvskifte har valt ut egendom just i syfte att det ska användas inom samboskapet.

Likt i ÄktB finns i SamboL stadgat att viss egendom kan undantas från bodelning, se 4 § SamboL. Exempel på sådan egendom är egendom som sambo har ärv eller erhållit genom testamente med förbehåll om att det ska vara dennes enskilda. Härvid gäller som ovan att testamentet ej är rättsligt bindande och därav kan inte någon av de punkterna i lagen komma att tillämpas. Det finns dock även gällande samboskap möjlighet att upprätta samboavtal enligt 9 § 1 st. SamboL där sambor får avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Denna reglering motsvarar vad som kan åstadkommas med ett äktenskapsförord och ska likt ett äktenskapsförord upprättas skriftligen och undertecknas av samborna. Skulle ett villkor i samboavtalet med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt visa sig oskäligt får det jämkas eller lämnas utan avseende vid bodelning, se 9 § 2-3 st. SamboL. Tillskillnad från ett äktenskapsförord ska ett samboavtal ej registrerats utan det bör istället förvaras på säkert ställe och i ett varsitt exemplar hos de båda parterna.

Huruvida det är nödvändigt att upprätta samboavtal i detta fall gällande huset får bli att avgöra utifrån de rådande individuella omständigheterna och hur användningen samt själva förvärvet av huset har gått till. Vill ni uppnå fullständig säkerhet för att huset kommer att vara utanför eventuell bodelning är ett samboavtal alltid att rekommendera.

--

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

Du är även välkommen att utnyttja Lawlines avtalstjänst som du hittar i kolumnen till höger.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare