Upprättande av äktenskapsförord

Hej,

Jag står som ägare till mitt hus idag. Jag kommer gifta mig till hösten. Jag kommer fortsatt stå som ägare själv till huset, om min fru skulle vilja skilja sig har hon då rätt till 50 % av huset? Vi kommer bo i huset tillsammans. Vad behöver jag skriva för juridiska papper så att jag skyddar mig mot sådana här tråkigheter man vet ju aldrig har hört skräckexempel och jag vill skydda mig då jag jobbat hela mitt liv för att köpa detta hus.

Tack

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid frågor gällande äktenskap och bodelning regleras detta i äktenskapsbalken.

Precis som du skriver kommer din framtida fru vid en eventuell skilsmässa har rätt till 50% av er gemensamma bostad då detta ingår i giftorättsgods enligt 10 kap. 1 § äktenskapsbalken. Men enligt 7 kap. 3 § äktenskapsbalken kan giftorättsgods bli enskild egendom genom äktenskapsförord och således inte vara med i en eventuell bodelning.

För att ett äktenskapsförord ska anses giltigt krävs det att det är skriftligt och undertecknat av båda makarna. Det ska sedan registreras hos Skatteverket. Upprättas äktenskapsförordet under äktenskapet gäller det från den dag det ges in till Skatteverket. Sluts äktenskapsförordet mellan blivande makar måste det ges in till Skatteverket inom en månad från det att äktenskapet ingicks för att det ska gälla från äktenskapets ingående, 7 kap 3 § äktenskapsbalken.

Skulle du dock vilja ha juridisk hjälp att upprätta ett sådant avtal så erbjuder Lawline ett enkelt och juridiskt korrekt äktenskapsförord här.

Sammanfattningsvis kan du och din blivande fru upprätta ett äktenskapsförord för att få huset till din enskilda egendom och då inte ingå i själva bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare