Uppdelning av egendom vid samboförhållande

Hej,

Jag ska flytta ihop med min tjej i min hyreslägenhet som jag har haft i 14 år och bodde i med min dotter när jag träffade min nuvarande tjej som nu ska flytta in.. Det jag undrar över är vad som händer vid en eventuell separation i framtiden, kan hon då hävda att hon har någon rätt till hyreskontraktet eller kräva mig på någon form av ersättning för att flytta ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Om ni skulle separera eller om du skulle avlida skulle en bodelning ske. Det görs med utgångspunkt i vad som är er samboegendom. Allt som inte är samboegendom behåller ni var för sig. Enligt sambolagen (2003:376) 3 § är endast egendom som införskaffats för gemensam användning samboegendom. Din hyresrätt är inte införskaffad för gemensam användning och din sambo har således inte rätt till del i den vid en separation eller ett dödsfall.

Skulle ni i framtiden byta till en annan hyreslägenhet, som således skulle bli samboegendom, kan det vara bra att veta att en hyresfastighet inte har något värde vid en bodelning eftersom att man inte får ta betalt för att erhålla ett hyreskontrakt. Lägenheten skulle således vid bodelningen delas på 0 kr.

I 22 § sambolagen finns dock ett undantag som gör att den sambo som inte innehar hyresrätten kan ändå erhålla rätt till bostaden. Det gäller främst om ena parten behöver bostaden för att hen har vårdnaden om gemensamma barn och därför behöver hyresrätten så det är inte något som är aktuellt nu men kan bli det om ni får barn tillsammans som din sambo får vårdnaden om.

Hoppas att det gav svar på din fråga. Skriv gärna igen om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare