FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt20/07/2018

Underrättelse vid beslag.

Är Polismyndigheten skyldig att underrätta ett företag att dom har tagit en firmabil i beslag?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beslag är ett straffprocessuellt tvångsmedel som finns reglerat i rättegångsbalken (RB). I 27:11 RB föreskrivs en skyldighet för den som tagit ett föremål i beslag att utan dröjsmål underrätta den från vilken beslag har skett om denne inte var närvarande vid beslaget. Har beslaget alltså skett utan att en representant från företaget varit närvarande har polisen en skyldighet att underrätta företaget om beslaget och vad som skett med det beslagstagna utan dröjsmål.

Bra att veta är även att när något beslagtas ska det protokollföras. I protokollet ska uppgifter om ändamål med beslaget, vad som hänt under beslagtagningen och uppgifter om själva föremålet. Den som drabbats av beslagstagningen har rätt att begära ett bevis på beslaget som även ska innehålla uppgift om det brott som misstanken avser vilket föranlett beslaget. Detta återfinns i27:13 RB 1-2 st.

Bästa hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare