Tvungen att följa hyresvärdens anvisningar?

Hej!

Jag och min sambo bor i en lägenhet (första hand). Lägenheten i sin ligger placerad i hyresvärdens källare, dock har vi egen ingång genom garaget. Vi har hyreskontrakt skrivna och allt är i sin ordning. Dock vill våra hyresvärdar bestämma när vi har våra fönster öppna och larmet igång. Ibland lämnar vi ett litet fönster öppet när vi går ut, eftersom det snabbt blir en instängd känsla lägenheten annars. Nu kräver våra hyresvärdar att vi stänger alla fönster när vi går samt sätter igång larmet. Det står inget om detta i hyreskontraktet, och nu blir vi oroliga över att bli utslängda om vi vägrar lyda dom. Kan vår hyresvärd bestämma när och hur vi har våra fönster öppna/larm igång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Jordabalken (JB) 12 kap. regleras frågor om hyra. De skyldigheter man har som hyresgäst är att vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten, se Jordabalken 12 kap. 25§. Enligt vad jag läst mig till tycks denna regel dock inte ta sikte på förhållanden som enbart utgör olägenheter för hyresvärden. Att ni har ett fönster skulle kanske kunna utgöra en olägenhet för er hyresvärd men det lär knappast anses störa t. ex. era grannar. En annan skyldighet är att hyresgästen ska vårda lägenheten vilket innebär ett krav på att iaktta aktsamhet och att hålla rent, se JB 12 kap. 24§. Det skulle möjligtvis kunna anses ligga i kravet på aktsamhet att se till att ingen tar sig in i lägenheten men vad som framför allt åsyftas i bestämmelsen är att hyresgästen ska hålla lägenheten hel och ren.

Det är alltså tveksamt om det finns något direkt stöd i lag för att ni skulle vara tvungna att ha fönstren stängda enligt vad hyresvärden sagt. Du säger att det inte står något om detta i hyreskontraktet. Jag råder er dock att kolla en gång extra så det inte hänvisas till något annat avtal eller till någon broschyr med ordningsföreskrifter vilket inte är helt ovanligt.

Om ert handlande skulle anses falla in under JB 12 kap. 42§ 6 p. så kan lägenheten sägas upp om man som hyresgäst inte rättar sig efter hyresvärdens anmaning.

Vidare hjälp i frågan

För vidare hjälp kan ni höra av er till hyresnämnden. De kan lämna upplysning om vad som gäller i hyresförhållanden men ger inte råd om hur en specifik tvist ska lösas. Är ni medlemmar hos hyresgästföreningen kan det vara en god idé att kontakta dom. De erbjuder förutom allmänna råd även juridisk hjälp av jurister som är expert på området.

Hoppas du fått viss vägledning av mitt svar. Har du fler frågor får du gärna återkomma!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare