Tvinga sambo att flytta och indriva skuld

Jag har sagt att vårt förhållande är över men han vill inte flytta ut? Han är dessutom skyldig mig pengar utan låneavtal. Hur löser jag det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Få sambo att flytta

Efter att samboförhållande upphör, ska bodelning ske i det fall någon av samborna begär det (8 § sambolagen). Det som utgör samboegendom ska delas lika. Samboegendom är sambors gemensamma bostad och bohag (3 § sambolagen). I 5 § sambolagen stadgas, att gemensam bostad utgörs av bostad som införskaffats i gemensamt syfte. Är bostaden införskaffad i gemensamt anses den vara gemensam bostad. Var lägenheten din innan ni flyttade ihop, ska den fortfarande vara din efter en bodelning.

I detta fall behöver ni genomföra en bodelning så att ni kan dela upp allt ni äger gemensamt. Har ni svårt att komma överens kan en bodelningsförrättare utreda vem som har rätt till vad. För att ansöka om en bodelningsförrättare lämnar man in sin ansökan till tingsrätten. Lämnar man en ansökan tillkommer en ansökningsavgift på 900 kronor. Tingsrätten utser en bodelningsförrättare. Förutom ansökningsavgiften tillkommer kostnader för bodelningsförrättarens arbete (arvodet). Dessa kostnader ska ni dela på, (17 kap. 7 § 2 st. äktenskapsbalken).

En möjlighet är att redan nu tvinga personen att flytta. För att kunna avhysa (tvinga någon att flytta) en person från din bostad kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om något som heter särskild handräckning/avlägsnande (4 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). För att göra detta måste du fylla i en blankett (här). För att veta vart din ansökan ska skickas klickar du (här). Ansökan om särskild handräckning kostar på 300 kr.

Anledningen till att det är fråga om särskild handräckning och inte vanlig handräckning, är att personen olovligen bosatt sig i din bostad utan tillåtelse och inte är en hyresgäst hos dig. Vid en ansökan bör du ha skriftliga bevis som styrker din rätt att det är din bostad.

Du måste alltså vända dig till Kronofogden för att få personen avhyst. Denna avgift kommer den andra parten få betala. Ett råd är att du samtalar med personen och berättar att du överväger att ansöka om avhysning.

Lånet

Det enklaste sättet att indriva skulden är att du kontaktar Kronofogden och ansöker om betalningsföreläggande (se 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). I det fall du gör detta, kommer personen att informeras av Kronofogden och få möjlighet att bestrida skulden. Bestrids inte skulden, blir skulden fastställd och Kronofogden börjar arbeta med att driva in den. Bestrids skulden (t.ex. med motiveringen att personen inte har lånat några pengar), kommer du att informeras om detta och tillfrågas om du vill ta ärendet vidare till domstol. Eftersom du inte har ett skriftligt skuldebrev är det troligt att motparten väljer att bestrida skulden. Bestrider denne skulden, måste du kunna uppfylla de beviskrav som åligger dig i en eventuell tvist.

I ansökan om betalningsföreläggande ska du bland annat specificera hur mycket pengar det rör sig om, samt grunden för kravet (det vill säga att din vän har lånat pengar). Mer information om betalningsföreläggande, liksom blankett för ansökan, hittar du på Kronofogdens hemsida.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare