Tvesala vid fastighetsförvärv

Hej, gav min mäklare ensamrätt att sälja fastighet, han hittade en köpare som ville erbjuda 2,2milj, jag skrev på köpeavtalet, han skickade den till köparen, som skrev på men inte skickade tillbaka efter ett par dagar, medans de dagarna gick hittade jag andra köpare som jag innan jag meddelade mäklaren skrev på avtal om att sälja för 2milj, vem får huset?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Situationen som har uppstått i ditt fall regleras av 17 kap. jordabalken (JB). Av 17 kap. 1 § JB framgår det att när fast egendom (exempelvis en fastighet) har överlåtits till flera var för sig, har det förvärv för vilket inskrivning först sökes företräde. Detta innebär att den köpare som först söker lagfart för fastigheten har företräde till den. Söker köparna lagfart på samma dag, har emellertid det förvärv som ägde rum först företräde (17 kap. 4 § JB).

Av 17 kap. 2 § JB framgår dock ett undantag från ovanstående. En inskrivning av överlåtelse av fast egendom ger ej företräde framför tidigare överlåtelse av egendomen, om köparen vid förvärvet ägde eller borde ha ägt kännedom om den tidigare överlåtelsen. Huruvida denna bestämmelse är aktuell i det föreliggande fallet är svårt för mig att bedöma utifrån vad som nämnts i frågan.

Med vänliga hälsningar,

Henrik PerssonRådgivare