Krav vid försäljning av andel i fastighet

Hej! Vi är två kompisar (1 och 2) som köpte ett fritidshus tillsammans och äger 1/2 andelar var. Nu vill 1 sälja sin andel till en tredje kompis (3) som vill köpa halva huset. Hur upprättar vi ett sånt kontrakt? Blir det 1 och 2 som säljer till 2 och 3? Eller blir affären mellan 1 och 3 av halva huset någon slags sidoaffär? Vi är alla vänner, således ingen tvist. Alla är överens om situationen/försäljningen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum.

Som jag förstår din fråga äger du och din kompis varsin andel i ett hus. Din kompis vill nu sälja sin andel och du vill behålla din. Du undrar nu hur och mellan vilka denna affär sker i praktiken. För att ta reda på det vänder vi oss till lagen om samägande (SamägL).

Vad gäller om endast en av delägarna vill sälja sin andel?

I 2 § SamägL stadgas att förfogande, det vill säga säljande, uthyrning eller liknande, över sin andel kräver alla delägares samtycke som huvudregel. Denna regel gäller dock endast försäljning av hela fastigheten. Sin egen andel får man sälja utan sådant samtycke.

Affären sker således endast mellan 1 och 3 och det finns inga krav eller liknande på att 2 behöver vara delaktig på något sätt. Det enda som ni behöver beakta är de vanliga formkraven vid försäljning av fastigheter, men det finns inga specifika krav för försäljning av endast en andel i fastigheten.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare fundering är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen, antingen genom att ställa en fråga till eller boka tid med en jurist här.

Vänligen,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare