Trasiga vitvaror vid bostadsrättsförsäljning

Hej , vi har sålt en bostadsrätt med hjälp av en mäklare. Ca två veckor efter köpet hör köparen av sig och påstår att kylskåpet inte fungerar. Är vi skyldiga att ersätta köparen ?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till oss på Lawline.

Svaret på din fråga finner du i köplagen eftersom en bostadsrätt klassas som lös egendom.

När du köper en bostadsrätt har köparen en grundlig undersökningsplikt, se köplagen 20 §. Det är viktigt att undersöka allt som man kommer åt eftersom det i efterhand inte går att åberopa fel som hade kunnat upptäckas vid en noggrann besiktning. Är det så att kylskåpet fungerade vid besiktningen blir det istället fråga om när kylskåpet gick sönder och vem som bar/bär risken för detta.

Vad gäller tidpunkt för när risken för bostadsrätten övergår från säljaren till köparen är det i samband med att bostadsrätten överlämnas enligt avtalet, vanligen på tillträdesdagen. Innan dess står således säljaren för risken för bostadsrätten, se köplagen 13 § samt 21 §. Detta innebär att om kylskåpet var trasigt innan tillträdesdagen är ni ansvarig för detta.

Är bostadsrätten felaktig och beror det på dig som säljare så har köparen rätt att kräva avhjälpande, prisavdrag, omleverans, eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd, se köplagen 22 §. I ert fall är det troligen avhjälpande som skulle bli relevant. Om du däremot anser att allt fungerade på överlåtelsedagen så är det köparna som måste bevisa motsatsen.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare