Tillträde till bostadsrättslägenhet

Har styrelsen rätt att kräva tillgång till min lägenhet för att göra ljudmätningar av när vi går på golvet i vår bostadsrätt. Det är en person i lägenheten under som blir störd och vill utreda om ljudnivån hos honom är för hög.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som handlar om bostadsrätter regleras i bostadsrättslagen (1991:614).

Enligt 7 kap. 13 § bostadsrättslagen har styrelsen rätt att i vissa fall få tillträde till en lägenhet. Styrelsen har rätt att få tillträde till lägenheten när...

- styrelsens vill se om lägenheten behöver någon nödvändig underhållsåtgärd
- styrelsen vill kontrollera att lägenheten används för avsett ändamål
- styrelsen vill se att inget väsentligt har förändrats utan deras tillstånd
- styrelsen vill undersöka om det finns något som styrelsens har ansvar för, som behöver repareras
- arbete som föreningen svarar för ska utföras
- en akut brist ska avhjälpas
- ohyra ska utrotas
- en lägenhet som ska tvångsförsäljas ska visas.

Det du har beskrivit i din fråga verkar inte riktigt falla in under någon av dessa punkter (se ovan). Därför skulle jag säga att styrelsen inte har rätt att kräva tillgång till din lägenhet. Jag finner inte heller någon stöd för det i kommentarer till den lagen. Det kan dock möjligtvis argumenteras för att tillgång till lägenheten ska ges till styrelsen, för att de vill se om lägenheten behöver åtgärdas för att exempelvis ljudisolera den bättre.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare