FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag21/01/2014

Tidigare aktieägares möjlighet att göra anspråk på insats i bolaget

Hej, jag har varit delägare i ett ab med fyra delägare. Jag har valt att gå ur bolaget, som har väldigt liten omsättning. Delägare har haft egna konton utöver aktiekapitalet och jag har tömt mitt konto. Frågan är om jag har rätt till min del av ab insatsen, 25 000 kr och ur kan man lösa avslutet på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej!

En aktieägare upphör att vara sådan när aktierna sålts till annan. Aktierna säljs till ett överenskommet pris, vilket rimligen motsvarar vad parterna anser att andelarna i bolaget är värda. Rent aktiebolagsrättsligt har den tidigare aktieägaren inte möjlighet att göra anspråk på bolagets kapital efter detta, andelarna i avtalet har ju avyttrats mot ersättning. I samband med aktieförsäljningen förlorar aktieägaren alltså sin rätt att göra anspråk på bolagets kapital.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare