Testamente till förmån för sambo

Hej! Min sambo och jag (båda utan barn) flyttade gemensamt in i en fastighet. Både fastighet och lånen står på mig eftersom sambon hade betalningsanmärkningar. I samband med att vi flyttade in skrevs ett samboavtal där vi avtalade bort reglerna om bodelning. Sambon har inga betalningsanmärkningar längre. Nu vill vi att fastigheten och lånen ska ligga kvar hos mig, men att sambon får huset om jag går bort. Vid en ev separation ska det fortsättningsvis vara min fastighet. Hur gör vi? Skriver ett testamente? Eller räcker det att vi river samboavtalet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om arv och testamente finns i ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637.

För att din sambo ska ärva fastigheten om du avlider måste du upprätta ett testamente. Detta då sambos inte ärver varandra, till skillnad från makar, 3 kap 1 § ÄB. Det finns vissa formkrav som du måste beakta om du ska upprätta ett testamente: det ska vara skriftligt med två vittnen. Du ska skriva under testamentet i vittnenas samtidiga närvaro och vittnena ska bestyrka testamentet med sina underskrifter, 10 kap 1 § ÄB. Vittnena får inte vara nära släkt med dig (föräldrar, styvföräldrar, barn, make, sambo, syskon), under 15 år eller lida av en psykisk sjukdom som gör att denna inte förstår innebörden av att vara testamentsvittne, 10 kap 4 § ÄB.

Din sambo har inte rätt att begära bodelning vid en eventuell separation i och med det samboavtal som ni redan upprättat, 9 § sambolagen se https://lagen.nu/2003:376.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Linda OlssonRådgivare