Testamente

Hej! Äger fastighet, har två gifta söner. Den ena bor på gården utan barn. Den andra är boende på annat ort, och har barn.

Jag önskar två saker: När jag dör delfastigheten mellan mina söner, och i slutänden till barnbarnen (nu 4 år). Svärdöttrarna ärver inte om mina söner dör före dem. (gården ska inte gå ur släkten när svärdöttrarna dör)

Svärdottern som bor här ska kunna bo kvar hela sitt liv även om sonen dör.

Och gården ska inte kunna säljas av son + svärdotter (eller barn) som nu inte bor här.

Son och svärdotter som bor här, ska kunna leva i orört bo, och ska inte behöva lösa ut dem, de andra ska alltså inte kunna sälja sin halva så länge son 1 med svärdotter lever.

Är detta möjligt att få till på något vis?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

För att få din önskan igenom bör du skriva ett testamente. Din önskan framstår enligt mig som möjlig att genomföra med hjälp av ett testamente. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en jurist för att få rådgivning samt hjälp med att upprätta ett testamente som visar din yttersta vilja. Du kan ta kontakt med våra jurister här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare