Ta över halva huset av sambo

Hej! När min sambo och jag köpte huset fick endast min sambo skriva på som låntagare/husägare eftersom jag studerade och hade inget arbete. Dock har vi delat på alla kostnader så jag har betalat lika mycket som han på huset under åren. Nu vill vi skriva in mitt namn också som husägare men vet inte hur vi ska gå tillväga och vad är den billigaste lösningen för att jag också ska stå som husägare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag uppfattar din fråga och eftersom du har betalat lika mycket som din sambo under åren, tänker jag utgå från att du ska få 50% av huset gratis och inte betala någonting för att köpa halva huset av din sambo. Detta gör ni genom att skriva ett gåvobrev, där din sambo ger dig 50% av huset i gåva.

Kostnader

Den tidigare gåvoskatten är avskaffad, vilket gör att gåva idag är en billig lösning. Däremot så behöver ni komma ihåg att ni kan bli tvungna att betala stämpelskatt. Det är bara aktuellt om du betalar något för gåvan, kom ihåg att om du övertar lån så ses det som betalning. Om betalningen (de lån du övertar plus ifall mitt antagande ovan skulle vara fel och du betalar till din sambo) är minst 85% av taxeringsvärdet på det du får (50% av taxeringsvärdet på hela fastigheten) blir stämpelskatt aktuellt.

Gåvobrev

För att gåvan ska vara giltig, måste ett gåvobrev skrivas. Det finns ett antal formkrav som måste vara uppfyllda för att gåvobrevet ska vara giltigt (se 4 kap. 1-3 § 7-9 § samt 29 § jordabalken). Gåvobrevet måste vara skriftligt och det måste stå att gåvogivaren (din sambo) överlåter just den fastigheten som gåva till gåvomottagaren (dig). Det måste framgå hur stor del av fastigheten som överlåts och både gåvogivare och gåvotagare måste skriva under. Gåvobrevet behöver också vara bevittnat av minst två personer, annars kan du inte söka lagfart på fastigheten.

Ansökan om lagfart

När gåvobrevet skrivits anses du har förvärvat 50% av fastigheten. Du har då tre månader på dig att ansöka om lagfart för att registreras som ägare (20 kap. 2§ jordabalken). Vid ansökan bifogar du gåvobrevet i original. Se mer här.

Sambor ärver inte varandra

Det kan vara bra att komma ihåg att sambor inte ärver varandra. Om ni vill att den av er som lever längst ska kunna känna sig säker på att få bo kvar i huset efter den andres bortgång, skulle jag råda er att upprätta ett inbördes testamente.

Sammanfattningsvis

Först måste ni upprätta ett gåvobrev, som bevittnas av minst två personer. Om du ska överta skulder och/eller betala något till din sambo, kom ihåg att hålla koll så att ni undviker stämpelskatten. Sedan ansöker du inom tre månader om lagfart.

Jag skulle också rekommendera att ni skriver ett inbördes testamente, för att undvika att en av er blir tvungen att flytta om den andre går bort.

Hur ska ni gå till väga?

När det gäller gåvobrevet, så kan Lawline hjälpa er med detta, se mer här.

Ansökan om lagfart sker hos lantmäteriet, se mer här.

För att skriva ett inbördes testamente skulle jag rekommendera att ni tar hjälp av en jurist. Det finns möjlighet att boka tid med en jurist via Lawline, se mer här.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare