Syskons efterarvsrätt

Hej.

En kvinna och en man är gifta. Mannen går bort och kvinnan ärver kapital samt hus.

Kvinnan i sin tur går bort hon efterlämnar sig två barn.

Har hans syskon rätt till arv i detta läget?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att en man och en kvinna var gifta. Mannen gick bort, varpå kvinnan ärvde mannen. Nu har kvinnan i sin tur gått bort. Kvar på mannens sida finns dennes syskon. Kvar på kvinnans sida finns dennes två barn. Du undrar följaktligen om mannens syskon har rätt till arv i detta läget.

Bestämmelser om arv finns i Ärvdabalken ("ÄB").

Efterarvsrätt

När mannen gick bort tillföll hela kvarlåtenskapen den efterlevande maken, maken ärver här i de andra arvingarnas ställe (3 kap. 1 § ÄB). De närmsta arvingarna till mannen, i det här fallet syskonen, får då s.k. efterarvsrätt. Efterarvsrätt innebär att syskonen får sin del av arvet efter mannen först efter kvinnans bortgång (3 kap. 2 § ÄB).

Efterarvsrätten utgör en kvotdel av kvinnans kvarlåtenskap som beräknas på följande sätt. Det som kvinnan ärvde i de efterarvsberättigades ställe efter mannen divideras med kvinnans totala förmögenhet efter arvet. Denna kvotdel utgör efterarvsrätten som de efterarvsberättigade har rätt till ur kvinnans kvarlåtenskap vid dennes bortgång.

Räkneexempel

Låt säga att kvarlåtenskapen efter mannen var 200 000 kr. Ponera att mannen hade två syskon. Varje syskons arvslott är 100 000 kr (=200 000/2). Båda dessa arvslotter ärvde kvinnan. Låt säga att kvinnan efter arvet hade en total förmögenhet på 500 000 kr. Då är efterarvsrätten 100 000 / 500 000 = 20 %.

Ur kvinnans kvarlåtenskap ska alltså de efterarvsberättigade få 20 % vardera som efterarv efter mannen (3 kap. 2 § ÄB). Tillsammans kommer efterarvsrätten då utgöra 40 % av kvinnans kvarlåtenskap.

Den resterande kvarlåtenskapen, dvs. 60 % av kvarlåtenskapen, ska delas lika mellan kvinnans arvingar. I det här fallet kvinnans barn (2 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattning

Mannens syskon har rätt till arv, i form av efterarvsrätt. Efterarvsrätten som syskonen har rätt till utgör en kvotdel av kvinnans kvarlåtenskap, som beräknas genom att ta det som kvinnan ärvde i de efterarvsberättigades ställe dividerat med kvinnans totala förmögenhet efter arvet.

Behöver du ytterligare vägledning om hur ni ska fördela arvet är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen, antingen genom vår gratistjänst eller genom vår juristbyrå. På vår juristbyrå finns erfarna jurister som kan ge kvalificerad juridisk rådgivning. Du kan boka en tid här, eller ringa oss för att få mer information.
Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt är: 08-533 300 04.
Öppettider: Måndag-Fredag, kl. 10-16.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare