Syskon genom vuxenadoption och hindersprövning

Hej

Jag har en vuxen son.

Han träffade en kvinna för ett år sedan. Hon är 20 år gammal och kommer från extrema förhållanden, en mycket komplex situation. Hon får idag hjälp av både läkare och krishanteringsteamet och har därför Stannat hos oss. Bor här helt enkelt.

Hon har ingen kontakt med sina föräldrar eller övrig familj. Jag inser att jag är viktig för henne.

Min son berättade igår att hon kallar mig mamma. Hon vill så gärna att jag adopterar henne.

Jag känner samma. Detta är ingen impulsgrej.

Hon har bott här ett år nu.

Men!!! Vad händer då mellan min son och henne?

De är förlovade sedan ett år tillbaka. De vill senare gifta sig och skaffa barn/ familj.

Får de det?

Hur ser detta ut juridiskt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 2 kap. 3 § Äktenskapsbalk (1987:230) jämställs adoptivförhållande med släktskap. Det här betyder att din son och kvinnan kommer ses som syskon efter att ni adopterat henne. Det de kan göra är att ansöka om tillstånd från Länsstyrelsen enligt 15 kap. 1 § Äktenskapsbalk (1987:230) för att ändå kunna gifta sig med varandra.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare