Svenskt medborgarskap vid köp av bostadsrätt

Mina föräldrar är pensioner och är folkbokförda i Italien. De vill köpa bostadsrätt i Sverige, med avsikt att bo i Sverige. Behöver de folkbokföra sig i Sverige (dvs skaffa ett personnummer) för att kunna köpa bostadsrätt (och bli godkända i föreningen)?

Lawline svarar

Hej!

Va trevlig att du vänder dig till oss här på Lawline och tack för din fråga!

Köp av en bostad i bostadsformen bostadsrätt regleras i Bostadsrättslagen (1991:614) (BrL). Då en bostadsrätt i realiteten utgör en andel i en förening (bostadsrättsförening) med nyttjanderätt till en lägenhet, krävs således medlemskap i föreningen. Enligt 2:1 BrL (se, https://lagen.nu/1991:614#K2) så är det föreningens styrelse med ledning av de villkor för medlemskap som anges i föreningens stadgar som bestämmer ifall medlemskap ska godkännas.

Idag gäller en likabehandlingsprincip i Sverige som bygger på förbud mot diskriminering. Som jag tolkar frågan är det enda eventuella "hindret" att dina föräldrar inte är svenska medborgare. Ifall en bostadsrättsföreningar i sina stadgar anger att en viss nationalitet (alltså även krav på svensk medborgare) är ett krav för inträde i föreningen, är detta villkoret utan verkan, 2:2 BrL (se, https://lagen.nu/1991:614#K2).

Således finns det enligt den svenska lagstiftningen inget förbud mot att människor utan svenskt medborgarskap ska kunna köpa en bostadsrätt. Skulle ett villkor som strider mot detta finnas i bostadsrättsföreningens stadgar kan detta anmälans till DO (diskrimineringsombudsmannen), som i sin tur kan stämma föreningen.

Med vänlig hälsning,

Sandra NordinRådgivare