Svartkontrakt - Olagligt avtal

Hej! Jag tänkte hyra ut min hyreslägenhet svart, då jag provar att bo sambo och då tänkte jag slippa betala dubbla hyror. Jag skrev ett kontrakt med en eventuellt hyresgäst som vid bestämd inflyttningsdag inte hade betalat hyran eller handpenning, fastän han borde ha gjort det enligt vårat avtal. Då fick han inte nycklarna till lägenheten från mig och han flyttade inte in förstås. Det går inte att lita på honom, att han kommer betala eller sköta sig i lägenheten. Jag har också bestämt att säga upp min hyresrätt nu och inte hyra ut i andra hand alls. Min fråga är, är jag bunden till honom på något sätt? Eller har personen rätt till lägenheten om man tar i hänsyn att han inte alls flyttat in eller betalat något till mig? Personen har också skrivit sig på adressen i skatteverket.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att hyra ut sin lägenhet svart är olagligt och det kan man bli straffad för. Eftersom svarta hyreskontrakt är olagliga, blir de civilrättsligt ogiltiga. Därmed är du inte bunden till motparten på något sätt. Personen har inte heller någon rätt till lägenheten.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare