FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/03/2017

Studieskuld vid bodelning

Om jag har skulder från tiden innan vi gifte oss och vi nu skiljer oss. Räknas det med i bodelningen? Skulden består i lån för studier, men lånen är inte tagna hos CSN. Studierna påbörjades innan vi gifte oss.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns en grundprincip i svensk familjerätt som innebär att vardera make svarar för sina skulder (1 kap. 3 § äktenskapsbalken - ÄktB - här). Detta innebär att en make inte ansvarar för den andra makens skulder och kan således inte bli betalningsskyldig för dennes lån, inte heller genom bodelningsförfarandet. Nedan följer en beskrivning om hur skulderna behandlas i en bodelning.

Bestämmelserna om hur bodelningen går till återfinns främst i 11 kap. 1-6 §§ ÄktB (här). Vid bodelningen kommer inledningsvis era giftorättstillgångar kommer beräknas. Huruvida något är att anse som giftorättsgods (och ska ingå i bodelningen) alternativt enskild egendom (som inte ingår) avgörs av bestämmelser i 7 kap. 1-3 §§ ÄktB (här). Lite förenklat kan sägas att vissa gåvor och arv är en makes enskilda om det föreskrivits så vid överlåtelsen, samt egendom som genom äktenskapsord blivit enskild egendom.

Från vardera makes samlade giftorättsgods dras därefter respektive makes skulder av från dennes tillgångar. Det som återstår läggs sedan samman för att delas upp mellan makarna. Skulle dina studieskulder överstiga värdet av ditt giftorättsgods kommer du att gå in i bodelningen utan tillgångar (0 kronor). Du kommer således inte gå in med ett "minusvärde". Detta eftersom makar, som nämnt, inte ansvarar för varandras skulder. Att studieskulderna härrör från tiden innan erat äktenskap spelar ingen roll, de ska ändå avräknas vid bodelningen.

Sammanfattningsvis; skulderna räknas med i bodelningen genom att de avräknas från respektive makes giftorättsgods, men de kan aldrig åläggas den andre maken att svara för skulden.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har några frågor om svaret är du välkommen att höra av dig på moa.estberg@lawline.se

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare