Straffet för förolämpning

Min fru studerar Svenska på folkhögskola och i skola vållade en klasskamrat en förolämpning åt henne utan en riktig orsak. Han har sagt fula ord . Hon bli arg, nervösa, stressig och känds ett psykisk sår. Min fråga är det accepterad i Sverige att man uttsats till förolämpning och ingen ätgärder?&lt;/p&gt;&lt;p&gt;Mvh&lt;/p&gt;&lt;p&gt;Ahmad&lt;/p&gt;</p>

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

BROTTET
Det brott som i Sverige kallas för förolämpning regleras i 5 kapitlet 3 § brottsbalken. Förolämpning kan vara ett en person kallar en annan person får skällsord. Det kan även vara andra beteende som att till exempel spotta på en annan person. I Sverige är detta beteende straffbart och straffet är böter enligt 5 kapitlet 1-2 § brottsbalken. Det din fru kan göra är att då vända sig till polisen för att anmäla brottet.

HJÄLP ATT FÅ
Jag skulle däremot rekommendera att din fru först försöker prata med personen och fråga varför den personen säger de sakerna, kanske har det blivit ett missförstånd och de kan lösa det sinsemellan. Om hon upplever detta som väldigt jobbigt skulle jag också rekommendera att hon vänder sig till skolan för att få hjälp att prata om det med exempelvis en kurator. I Sverige är det inte accepterat att man säger elaka saker till varandra, men tyvärr kan det vara svårt att utreda sådana brott. Därav rekommenderar jag att din fru pratar med någon inom skolan om problemet så att de kan ta tag i det och prata med personen om det.

Hoppas att du och din fru fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Signe LundgrenRådgivare