Störningar i hyresrätt

Hej!

Jag flyttade in i nuvarande lägenhet för ca 6 månader sen.Första månaden hörde jag oväsen fr ett barn i ca 20 min på morgon och kväll.Vilket var helt ok då barn måste få röra sig.

Problemet uppstod för ca 5 månader sen då mamman har släkt/vänner med flera barn som tydligen hälsar på i stort sett varje dag.De är oftast 4-6 barn som springer fram och tillbaka ,hoppar och skriker,rullar "klot" på parkett och drar något fram o tillbaka.Barnen använder även balkong som lekplats och de har sparkat,slängt ut saker,spottat och slängt ner matrester på min balkong.Deras springande och hoppande från 8-9 på morgon till 20-21 på kvällen 15-20 ggr/dag,beroende på hur många barn så varierar störningarna fr 5 min till 20 min.Detta hände även några ggr efter kl 22 så jag ringde störningsjouren en gång och trodde de förstått.Både jag och vaktmästaren har pratat med mamman men hon verkar ändå inte förstå eller lyssna?!?!Har bett om ljudmätning men hyresvärd säger att det inte görs.Har provat olika öronproppar,flytt mitt hem och börjar må psykiskt dåligt av det här.Vad ska jag göra?Vad säger lagen?

Tacksam för rådgivning.Mvh Mari

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör störningar i en hyreslägenhet och svaret på din fråga finns i 12 kap. jordabalken (JB).

Störningar i hyreslägenhet

Vid användningen av hyreslägenheten får inte hyresgästen störa sina grannar i omgivningen. Störningarna får inte vara skadliga för hälsan eller försämra bostadsmiljön (12 kap. 25 § första stycket JB). Observera att det inte är alla störningar som omfattas av regeln. En hyresgäst måste acceptera vissa lindriga störningar i form av ljud som hör till ett normalt liv i ett flerfamiljshus. Man får alltså som hyresgäst räkna med en del liv och rörelse under dagarna. Enligt vad du beskriver är det dock fråga om störningar som återkommer varje dag i en sådan utsträckning att du upplever din boendemiljö som ohållbar. Störningar i en sådan utsträckning ska man inte behöva tåla i det långa loppet.

Tillsägelse vid störningar

Om det förekommer störningar i en hyreslägenhet ska hyresvärden i första hand ge hyresgästen en tillsägelse. Hyresvärden är skyldig att se till att störningarna upphör och måste således agera omedelbart. Hyresvärden ska även anmäla störningarna till socialnämnden i kommunen om hyresgästen är en bostadshyresgäst (12 kap. 25 § andra stycket JB). Du nämner att du och vaktmästaren har sagt till grannen, vilket är bra, men ansvaret för tillsägelsen ligger på hyresvärden.

Förverkande av hyresrätt

I fall hyresgästen inte rättar sig efter tillsägelse från hyresvärden har hyresvärden rätt att förverka hyresrätten. Det betyder att hyresvärden får säga upp hyresavtalet direkt (12 kap. 42 § 3 p. JB).

Sammanfattning

Det gäller att du i första hand gör hyresvärden medveten om de störningar som pågår. Hyresvärden ska sedan ge den störande hyresgästen tillsägelse och underrätta socialnämnden. Om inte tillsägelsen hjälper har hyresvärden rätt att förverka hyresrätten. Då måste hyresgästen flytta omedelbart. Om hyresvärden däremot inte gör någonting åt saken kan du ansöka till hyresnämnden om att de ska förelägga hyresvärden att agera. Hyresnämnden och även hyresgästföreningen är bra kontakter för rådgivning.

Jag hoppas att du har fått viss vägledning i din fråga. Tveka inte att höra av dig om det är något ytterligare du undrar över!

Med vänliga hälsningar,

Linn EngdahlRådgivare