Störande grannar i Hyresrätt

Jag har under en längre tid haft problem med störande grannar. Sju dar i veckan,alla tider på dygnet. Har vid åtskilliga gånger påvisat detta för min hyresvärd men ingenting händer. Får inte sova på nätterna,även dagtid är det stökigt. Hur går jag tillväga med detta problem? Jag mår så dåligt över att aldrig få lugn och ro. Hyresvärden har lovat att ta tag i problemet men gör det inte. Detta har pågått i åtta månader och tar inte slut. Vad kan jag göra för att få hjälp?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tala med grannarna och hyresvärden
Det första steget vid störande grannar är att försöka tala med grannarna och hitta en lösning tillsammans. Jag antar att du redan försökt tala med grannarna. Nästa steg är, precis som du skriver att du gjort, att prata med sin hyresvärd. Jag rekommenderar att man berättar om störningarna i ett brev, ett mail t.ex., så du har bevis på att du berättat. Hyresvärden är då skyldig att vidta åtgärder.

Vid akuta störningar
Om störningen är akut kan man även ringa till en störningsjour, dessa kommer då åka ut till er och se om det är en störning som pågår. Om de anser att det är en störning kommer de att säga till grannen.

Hyresgästföreningen
Du har även alternativet att vända dig till Hyresgästföreningen som är en förening för hyresgäster. Detta är ett alternativ efter att man talat med grannarna och även skickat skriftligt till hyresvärden att grannarna stör. Dessa kan hjälpa dig att få hyresvärden att agera.

Hoppas detta besvarar din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare