Skyldighet att visa hus för spekulanter

Hej, jag har precis samma fråga som http://lawline.se/answers/16067, jag hyr en del av en villa som ska säljas och undrar över mina rättigheter och skyldigheter. Jag har förstått från tidigare svar att jag inte har någon skyldighet att släppa in stylister, mäklare och spekulanter på visningar. Ni hänvisade till Jordabalken 12 kap men kan inte hitta var detta framkommer. Skulle gärna vilja ha någonting konkret att peka på som uppbackning och hoppas ni kan hjälpa till med detta.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du säger så har du ingen skyldighet att släppa in stylister, mäklare och spekulanter på visning. Enligt jordabalken 12 kap. 26 § första stycket (se här) är du skyldig att visa din ”lägenhet” när den är ledig för uthyrning. Eftersom din hyresvärd inte ska hyra ut huset utan istället ska sälja huset så är du inte skyldig att visa det, enligt paragrafen som jag nämnde ovan. I första stycket omnämns där i vilka situationer du som hyresgäst är skyldig att ge hyresvärden tillträde till lägenheten, som du ser omnämns inte försäljning utan enbart när "lägenheten är ledig till uthyrning".

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, hör gärna av dig till oss igen om du har fler frågor.

Melanie AscoughRådgivare