Skyldighet att betala hyra för sambo som inte står som hyresgäst

Jag och min sambo skaffade en hyresrätt för ca 6 månader sedan där han står som hyresgäst och jag som sambo. Vi har nu valt att dela på oss och bestämt att han ska ta över lägenheten, måste jag betala uppsägningstid för hyran eller går hyran helt över på honom? Vi har alltid delat på hyran förut men hur funkar det eftersom jag står som sambo på kontraktet? Vad har jag för skyldigheter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni verkar vara överens om vem som ska bo kvar i lägenheten så jag kommer inte gå in på vad som gäller bodelning mellan sambos utan går rakt på din fråga.

Angående hyresinbetalningar så är det hyresgästen (kontraktsinnehavaren) som är betalningsskyldig gentemot hyresvärden. Skulle din före detta sambo låta bli att betala hyran är det inte möjligt för hyresvärden att driva in hyresskulden från en sambo som inte står med på hyresavtalet. I ert fall står du med på hyresavtalet, dock inte som hyresgäst (kontraktsinnehavare).

Vidare kan sägas att eftersom en av er ska bo kvar i lägenheten blir någon uppsägningstid för lägenheten inte aktuell. Vad gäller att dela upp hyror er emellan under en övergångsperiod är ni fria att komma överens om.

Tveka inte att höra av dig till oss igen om du har några andra frågor!

Med vänliga hälsningar,

Linn EngdahlRådgivare