Skyldighet att återbetala deposition vid depositionsgivarens avtalsbrott?

Hej! Min fråga är nog lite komplicerad men jag ska försöka vara klar och tydlig. Jag hade en inneboende i min lägenhet. När jag var utomlands orsakade min inneboende en brand i lägenheten. Brandkår och polis kom dit. Polisen fann väldigt mycket droger (3kg cannabis bl.a) i lägenheten och min inneboende häktades. Hyresvärden som redan var missnöjd med mig som hyresgäst blev inte mer nöjd. Min inneboendes ex-fru och jag hade en del kontakt efter olyckan och hon sa till mig att han kommer sitta i fängelse ett bra tag, förmodligen fem år enligt advokaten.

När min hyresvärd ringde upp mig för att diskutera fortsättningen så föreslog jag en deal: antingen kan jag ta in en ny inneboende och bo kvar, eller så säger vi upp mitt kontrakt, men då vill jag slippa betala de tre månadshyrorna i uppsägningstid. Så de lät mig slippa bara jag lämnade lägenheten.

I mitt kontrakt med min inneboende däremot så stod det också tre månaders uppsägning. Så jag behöll dennes deposition om tre månadshyror. Eftersom jag fick offra min centrala lägenhet som jag annars kunde ha hyrt ut vidare. Samt att jag tvingades ta ledigt två hela dagar för att lösa försäkringsärende och polisförhör m.m., även resekostnader tillkom. Efter fyra månader i häktet frikändes min inneboende. Nu vill han ha tillbaka sin deposition om tre månadshyror. Vad gäller, måste jag betala tillbaka pengarna? Mina förbrukade semesterdagar+resekostnader, hur blir det med dem? Väldigt tacksam för svar! MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det låter som en jobbig situation men jag ska göra mitt bästa för att besvara den. Han har inte rätt att få tillbaka sin deposition om han brutit mot ert avtal genom att begå ett brott. Om han alltså inte brutit mot något avtal er emellan så lär han ha rätt att få sin deposition tillbaka. Du kan dock kontra med att han orsakat att du måste flytta ut och därigenom bryta avtalet från första början. Här kan 10 § hyreslagen hänvisas till trots att paragrafen inte är solklar för detta fall.

Du har rätt till ersättning för dina förbrukade semesterkostnader och resekostnader om han orsakat branden genom vårdslöshet (2 kap. 1 § 1 skadeståndslagen). Denna bedömning kan bli mycket enkel om han varit drogpåverkad eller liknande. Det behövs egentligen fler omständigheter för att jag ska kunna säga om han är ansvarig eller ej men i och med att han har blivit häktad efter att ha startat en brand och fått droger beslagtagna så ser dina möjligheter till skadestånd goda ut.

Hoppas svaret är till hjälp. Om konflikten inte löser så rekommenderar jag att du söker vidare hjälp av vår juristbyrå på Lawline. Mer info om detta finner du här.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare