Skydda kontantinsats genom samboavtal

Jag och min sambo vill att min kontantinsats i vår gemensamma hem skall skyddas vid eventuell seperation. Vad vi har läst överallt att det enklast att skydda insatsen genom att göra ett samboavtal samt ett enkelt skuldebrev. Frågan lyder, vad ska samboavtal innehålla för att inte skuldebrev skall vara avdragsgillt vid en bodelning?

Lawline svarar

Hej!

Anledningen till att ni måste upprätta ett samboavtal är att skuldebrevet som reglerar kontantinsatsen annars kommer neutraliseras i en bodelning, då skulder får räknas av mot den samboegendom som den hänför sig till, 13 § sambolagen. Skuldebrevet skulle därför få räknas av mot er bostad.

Det man måste göra för att neutraliseringen inte ska ske är att upprätta ett samboavtal enligt vilket bostaden inte är samboegendom då avräkning i så fall inte kan ske. Det enklaste är att i samboavtalet skriva att bodelning inte ska ske när samboförhållandet upphör, 9 § sambolagen. Då kommer ni behålla er respektive egendom, vilket inkluderar era respektive andelar av bostaden, och skuldebrevet kvarstår utan att avräknas mot något.

Vill ni ha hjälp med att upprätta ett samboavtal så kan ni använda er av vår avtalstjänst, se http://lawline.se/avtal/samboavtal.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare