FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet17/10/2017

Skydda fastighet mot delägares testamente

Hej!

Vi är två personer som som enskilt äger 50% var av en fastighet. (Sommarhus) En av oss är gift medan den andra lever i samboförhållande.

Vi har ett avtal oss emellan som reglerar vårt nyttjande av fastigheten där det även regleras om att fastigheten - eller del av den- skall utgöra enskild egendom samt vad som händer vi någon av delägarna dör.

Nu frågas: om "samboägaren" avlider går naturligtvis ägarandelen till bröstarvinge (finns bara en) men kan "samboägaren" testamentera bort sin del-eller någon del därav- till sin sambo? I så fall kan vi i vårt avtal mellan ägarna ange att ett testamente ej får reglera vårt ägande?

Om ett testamente har företräde före ett avtal som tecknats mellan ägarna.

Hoppas jag har kunnat förklara!

Mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Delägare till en fastighet kan testamentera bort sin del av fastigheten till sin sambo eller make. Ni kan däremot begränsa ett testamentes inverkan på en ägarandel i fastighet genom att avtala om att sådana testamenten är utan verkan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare