Skydda bostadsrätt genom äktenskapsförord och samboavtal

Vår son har en bostadsrätt och vill att den ingen annan skall kunna göra anspråk på den, vid ev. separation eller dyligt.

Hur skriver man ett sådant avtal?

Hälsningar

Sonja Segerman

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såsom jag förstår din fråga så vill du veta hur din son skyddar bostadsrätten vid en framtida bodelning. Svaret på din fråga beror då på om er son är sambo eller gift, så jag kommer att redogöra för vad han behöver göra i båda situationerna här nedan.

Om din son är gift
Om din son är gift så regleras förhållandet i äktenskapsbalken (ÄktB). Huvudregeln är då att egendom som makarna äger är giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Detta innebär att egendomen ingår i bodelningen vid en eventuell separation och att bostadsrätten således kan bli föremål för en likadelning (10 kap. 1 § och 11 kap. 3 § ÄktB). För att bostadsrätten ska kunna undantas en likadelning så behöver makarna (eller blivande makarna) göra den till enskild egendom (7 kap. 2 § 1 p. ÄktB). Detta måste göras genom ett äktenskapsförord. Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt och undertecknat av båda makarna. Det måste registreras hos Skatteverket, och börjar gälla vid äktenskapets ingående eller från den dag ni lämnar in äktenskapsförordet till Skatteverket (7 kap. 3 § och 16 kap. 1 § ÄktB). Om ni behöver hjälp med att upprätta ett äktenskapsförord så kan ni även använda er av vår tjänst här.

Om din son är sambo
Om din son är sambo så regleras förhållandet i sambolagen (SamboL). Motsvarigheten till ett äktenskapsförord när det kommer till sambos är samboavtal och regleras i 9 § SamboL. Där står det att sambos eller blivande sambos får avtala om att bodelning inte ska ske, eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Om ett samboavtal inte finns när samboförhållandet upphör är huvudregeln att gemensam bostad (3 § SamboL) ingår i en bodelning. Det finns inga formkrav för ett samboavtal, men det kan vara svårt att bevisa vad det innehåller om det inte är skriftligt. Även detta kan du få hjälp med hos oss, du når vår tjänst här.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor, och har du några ytterligare funderingar så tveka inte att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare