Skydda bostadsrätt från bodelning i ett samboförhållande

Vi har en bostadsrätt som vår dotter äger 10% av. Nu ska hon bli sambo och vi undrar hur vi skyddar hennes ägarandel om det nu skulle vara så att dom skulle separera någon gång i framtiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Det är några frågor som spelar roll för svaret på din fråga. Jag går därmed igenom dem här nedan.

När föreligger det ett samboförhållande?

Här blir frågan avgörande utifrån en del faktiska faktorer. När det gäller ett äktenskap så är det lätt att bedöma om det är ett äktenskap eller inte. Det är som ett avtal som ingås genom vigseln, och det är dokumenterat att parterna är gifta. Samboförhållande bygger på faktiska förhållanden vilket är avgörande för om man ska tillämpa Sambolagen eller inte. De faktiska faktorer som krävs är:

1. Det ska vara ett stadigvarande sammanboende

2. Ett parförhållande och

3. De ska ha ett gemensamt hushåll.

När två personer bor med varandra brukar man säga att det föreligger en presumtion för att samboförhållande föreligger och därmed att sambolagen ska tillämpas. I domstolens praxis har man uttalat att det föreligger en sexmånaders presumtion när det kommer till samboendet. Samboförhållandet ska ha pågått i 6 månader för att man ska anses vara sambos. Det finns dock omständigheter som kan tala för att det ska räknas som ett samboförhållande redan ifrån dag ett. Tex om man förvärvar en bostad gemensamt, eller man upprättar ett samboavtal eller delar ekonomi.

Vad är samboegendom?

När ett samboförhållande upphör kan båda eller den ena av sambon begära bodelning. Vilket innebär att egendomen ska fördelas lika mellan sambona. Vad som ingår i en bodelning är samboegendom, vilket är gemensam bostad och bohag. (se 3 § Sambolagen) Det räcker inte att man har gemensam bostad och bohag. Utan det krävs också att man ska ha köpt bostaden eller bohaget för gemensamt bruk för att det ska räknas som samboegendom.

Vad innebär rekvesitet att man införskaffat något för gemensamt bruk?

Det innebär att sånt som man ägde innan man träffades, eller egendom som man införskaffade innan man flyttade ihop, kan aldrig vara samboegendom. Utan bara sådant man köper med tanke på samboförhållandet, att det ska delas gemensamt, kan vara samboegendom. Allt annat är inte det.

Är bostadsrätten samboegendom?

Avgörande för att bostadsrätten inte ska vara samboegendom är alltså om lägenheten köptes innan er dotter och hennes sambo träffades, eller i vart fall, den köptes enbart för er dotters användning. Köpte ni lägenheten ett bra tag innan de träffades så behöver ni inte upprätta ett samboavtal eftersom bostadsrätten inte omfattas av den andra partens delningsrätt. Datum för registrering av folkbokföringsadress av hennes sambo på lägenhetens adress och köpekontraktet på lägenheten borde räcka som bevisning för att hävda att den inte är förvärvad för gemensamt bruk. Är det så att lägenheten precis är nyinköpt och sambon ska flytta in är läget mer osäkert. Då skulle jag rekommendera att de upprättar ett samboavtal som föreskriver att bostadsrätten inte ska utgöra samboegendom enligt sambolagens mening och falla utanför bodelning. Dock är det alltid bra med ett samboavtal för att vara på den säkra sidan.

Samboavtal

Ett samboavtal innebär att egendomen avtalet omfattar förlorar sin egenskap av samboegendom. Avtalet kan träffas före eller under samlevnaden. Sambor eller blivande sambor får avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen vilket framgår av 9 § Sambolagen.

Allt som är beskrivet ovan gäller även för bohag, dvs samling av möbler, husgeråd, redskap och andra lösa föremål i lägenheten. Så skulle de köpa exempelvis en soffa under samboförhållandet så kommer den utgöra samboegendom och ska delas lika vid en bodelning.

Sammanfattningsvis borde det vara lugnt om ni inte skriver ett samboavtal. Men det beror såklart på de faktorer jag har beskrivit ovan. Vill ni ha hjälp med att upprätta ett samboavtal kan ni antingen nå oss här eller ringa oss.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04
Öppetider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare