FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/03/2017

Skulder överstiger tillgångar vid bodelning

Hej,

Om det kommer sig att båda parter har mer skulder än tillgångar vad händer då. Jag har ungefär 100´ och min ex make 215´i skulder pga studier. Blir då bodelningen 0.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap 1 § ÄktB). Giftorättsgods utgör det som inte är enskild egendom, exempelvis genom arv/testamente/äktenskapsförord. Vid en bodelning räknar man ut summan av respektive makes giftorättsgods. Efter detta gjorts görs en skuldtäckning, vilket innebär att man drar av så mycket från vardera makes giftorättsgods att det täcker dennes skulder. Det som blir kvar sedan skulderna avräknats från vardera make delas sedan lika, (11 kap 1-3 § ÄktB).

Det är precis som du säger. Var make svarar nämligen för sina egna skulder (1 kap 3 § ÄktB). Giftorättsgodset som går till likadelning kan således inte vara negativt. Era studieskulder räknas av från giftorättsgodset. Även andra eventuella skulder ni har som inte är hänförliga till er eventuella enskilda egendom räknas också av från giftorättsgodset.

Om du då exempelvis har 50 000 kronor i giftorättsgods och 100 000 kronor i skulder kommer giftorättsgodset på din sida utgöra 0, vilket gör att inget finns kvar till delning. De återstående 50 000 kronorna kvar på skulden som inte kunnat avräknas från giftorättsgodset står du ensam för. Detsamma gäller din exmake.

Med vänliga hälsningar,

Victoria Limnefelt NygrenRådgivare