Skulder i äktenskap

Hej min fru har mycket skulder hos kronofogden och jag jobbar dubbelt för vi ska ha råd o leva och jag har många lån med inget hos kronofogden. Skulle äktenskapförord hålla så min fru kan få skuldsanering baserade på hennes skulder och inte berör min ekonomi.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

I ditt fall kommer äktenskapsbalken vara tillämplig eftersom du och din fru är gifta. I den balken finns det en regel i 1 kap. 3 § som innebär att varje make svarar för sina egna skulder. Detta är en grundläggande regel med en relativt enkel betydelse: Din fru står för sina egna skulder, och du kommer inte behöva betala för henne eller riskera att din egendom och dina ägodelar tas i anspråk för hennes skulder. Så länge skulderna alltså enbart är din frus, så kommer ni inte behöva ett äktenskapsförord som reglerar hennes skulder, eftersom hennes skulder enbart ska påverka hennes ekonomi.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte att vända dig till oss igen om du har ytterligare funderingar! Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare