FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/01/2014

Skillnad mellan handelsbolag och aktiebolag

Vad är skillnader mellan aktiebolag och handelsbolag och varför ska man som företagare välja det ena eller andra?

Lawline svarar

Hej,
och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det finns flera mindre skillnader, men de större är som följer.

När du ska starta ett aktiebolag måste det finnas ett aktiekapital i bolaget på minst 50 000 kronor. I gengäld föreligger det, som huvudregel, inget personligt ansvar för ägarna för bolagets ägare.

Reglerna gällande tvång att ha revisor har nyligen ändrats. Det som gäller nu är att aktiebolag ska ha en revisor om bolaget uppfyller minst två av följande tre villkor  för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren: 1. Fler än 3 anställda (i medeltal). 2. Mer än 1,5 miljoner kr i balansomslutning. 3. Mer än 3 miljoner kr i nettoomsättning

Vid start av handelsbolag finns inget kapitalkrav, men som ägare är du personligt ansvarig för bolagets rättshandlingar. Detta innebär exempelvis att du själv blir ansvarig för bolagets eventuella skulder. Vidare beskattas inte ett handelsbolag för vinsten utan istället beskattas varje delägare för sin andel av vinsten.

Lawline RådgivareRådgivare