Skilja sig med eller utan äktenskapsförord?

Hej! Min kompis har bott i Sverige bara två år och relationen med hennes man funkar inte bra längre. Hennes man har hittat en annan kvinna och vill at hon ska skriva på äktenskapsförordet annars han ska lämna ansökan till tingsrätten. Hon tänker om hon ska skriva på äktenskapsförordet är det lättare för sin man att "sparka" henne. Hon har ingen familj och jobbar bara extra. Hon planerar att ansöka skilsmässan i stället, men utan att skriva på äktenskapsförodet. Vad är bäst att göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Giftorättsgods och enskild egendom

All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Detta följer av 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB). Vid en bodelning kommer makarna att dela lika på giftorättsgodset och var part behåller sin respektive enskilda egendom. Egendom kan endast göras enskild på de sätt som framgår av 7 kap. 2 § ÄktB. Ett av dessa sätt är genom upprättande av ett äktenskapsförord som föreskriver att viss egendom ska betraktas som enskild.

Vid avsaknad av ett undertecknat äktenskapsförord kommer därmed en större del av deras egendom att betraktas som giftorättsgods, jämfört med samma situation då ett äktenskapsförord är gällande.

Ett äktenskapsförord gynnar därför den part som genom förordet "omvandlar" egendom från giftorättsgods, som annars skulle delats, till enskild.

I frågan skriver du att det är din väns make som har mest egendom och som vill upprätta ett äktenskapsförord. Det är därmed högst troligt att detta förord är gynnande för honom och till nackdel för din vän. Om din vän väljer att ansöka om skilsmässa utan att skriva på äktenskapsförordet kommer hon därför troligen få mer egendom vid bodelningen än om hon skriver på.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare