FrågaAVTALSRÄTTGåva13/04/2018

Skatterättsliga konsekvenser av gåva mellan särbos?

Vi är särbo i väntan på att min flickväns tonåringar(17,5&19) & familj skall acceptera vårt förhållande. För 8mån sedan köpte vi en bostadsrätt; 4950000. Jag äger 15% (kontant), betalar månadsavg. & drift och är mantalsskriven där (inte särbon). Särbon har belånat 50% (betalar räntan), resten kontant. Nu vill min särbo ge mig sin kontantdel i gåva så att vi äger 50/50, hon står kvar på lånet. Kan hon ge mig en så stor gåva (1.732.500)? Får det ekonomiska följder skattemässigt, arvsrätt el liknande för någon av oss? Jag har inga barn, endast syskon.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel i svensk rätt är gåvor skattefria (8 kap. 2 § inkomstskattelagen). Eftersom din särbo skulle stå kvar på lånet så är min uppfattning att ni inte heller behöver borgenärens tillåtelse till detta. På grund av samma anledning, att lånet står kvar och att du inte skulle utge någon ersättning så skulle heller inte stämpelskatt bli aktuellt (5 och 21 § lagen om stämpelskatt).

Kort sagt så under förutsättningen att lånen står kvar och ingen ersättning "betalas" för gåvan så kommer ni inte påverkas skatterättsligt. Jag kan heller inte se något arvsrättsligt problem med detta under förutsättning att din särbo är i sina sinnens fulla bruk och detta inte sker genom att du "lurar" din särbo (inget tyder på att detta skulle vara aktuellt överhuvudtaget).

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare