Ska vi skriva ett samboavtal för att skydda min egendom?

Hej jag har sålt ett hus jag ägde före jag träffa min sambo och nu får jag ett arv från min mor och så har jag fått 200000 i gåva från min far och även fått en sommarbostad värd 2000000 av en vän behöver jag skriva papper med min sambo så jag är säker på att inte behöva ge henne något vid en ev separation vi har ett gemensamt barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När sambos separerar så ska den s.k. samboegendomen delas lika mellan båda. Som huvudregel gäller att din och din sambos gemensamma bostad och bohag är samboegendom, om det förvärvats i syfte att användas gemensamt. För att arvet och gåvan från din pappa du nu har fått inte ska räknas som samboegendom krävs det att det finns ett villkor om att det ska vara din enskilda egendom. En sambos enskilda egendom ska inte delas med den andra sambon vid en eventuell separation. Sommarbostaden kommer dock inte att räknas som samboegendom, så länge den bara används för fritidsändamål. Du kommer även få behålla pengarna från husförsäljningen utan att det finns något avtal om det. Skulle du dock köpa saker för gemensamt bruk för pengarna, så kan det bli samboegendom. (3, 4 och 7 §§ sambolagen, här)

Jag skulle därför rekommendera att ni skriver ett s.k. samboavtal där ni kommer överens om vilken egendom som ska anses vara samboegendom och inte. Då kan ni avtala om att arvet, gåvorna och kanske även det du köper för pengarna från husförsäljningen ska vara din enskilda egendom. Då har ni det på pränt och slipper ta den diskussionen i samband med en separation, vilket är en stor fördel.

Du och din sambo kan självklart skriva ett avtal själva, men jag skulle råda er till att ta hjälp av en erfaren jurist. Detta eftersom det är lätt att villkoren blir tvetydiga eller att man missar något. Skulle ni vilja få hjälp är ni varmt välkomna att boka tid hos Lawline Juristbyrå här.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare