FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/08/2017

Ska vi dela lika på gemensamma saker vid skilsmässan? Och vem förvaltar barnens tillgångar vid dödsfall?

Hej.

Jag undrar om gemensamma saker som bil, släp, båt osv är gemensamma när man är gift och på så sätt delas lika vid skilsmässa så länge man inte skrivit papper på att det ska vara enskild egendom?

Sen undrar jag om man skriver papper på att barnen ska ärva något direkt vid dödsfall, ställs dom tillgångarna under förmyndarskap om ena föräldern går bort även om ena föräldern fortfarande är vid liv.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

All egendom som inte är enskild är giftorättsgods och ska delas lika mellan makarna

Inom ett äktenskap delar man upp alla egendomar i två olika typer, giftorättsgods och enskild egendom. Huvudregeln är att all egendom en make har i sin ägo är giftorättsgods så länge den inte är enskild egendom (7 kap 1 § Äktenskapsbalken). Det innebär att all egendom som makarna har, oavsett vem som betalat för den eller står som ägare till den, ska delas lika vid en bodelning. Det är inte bara gemensamma saker såsom familjens bil och båt som räknas som giftorättsgods, även personliga bankkonton, den ena makens frimärkssamling och smörknivarna i besticklådan ingår i giftorättsgodset och ska delas lika på båda makarna.

Undantaget från denna regel är som sagt enskild egendom. Enskild egendom är egendom som makarna har avtalat om ska vara enskild genom äktenskapsförord, egendom som den ena maken fått genom arv, gåva eller testamente med förbehåll om att den ska vara enskild och pengar från en försäljning av enskild egendom (7 kap 2 § Äktenskapsbalken). Dessa egendomar ska inte ingå i en bodelning och kommer alltså inte att delas lika mellan makarna.

Huvudregeln är att bröstarvingarna får vänta på sitt arv till dess att båda föräldrarna gått bort

Makars gemensamma barn (bröstarvingarna) måste vänta på att få ut sitt arv till dess att båda föräldrarna har gått bort. Det innebär att det först och främst är makarna som kommer att ärva varandra. Vill man att bröstarvingarna ska ärva före maken så måste man skriva ett testamente som reglerar detta.

Har man skrivit testamente som säger att barnen ska ärva före den efterlevande maken så finns det möjlighet att utse en särskild förvaltare som förvaltar det omyndige barnets egendom. Den särskilda förvaltningen reglerar man genom testamentet. Man kan då skriva i testamentet vem man vill ska förvalta egendomen och även om arvet ska stå under särskild förvaltning längre än till dess att barnet fyllt 18 år. Om man inte reglerar särskild förvaltare i testamentet så är det i regel den efterlevande maken (barnets andra förälder) som har i uppgift att förvalta barnets egendomar till den dag det fyller 18 år (9 kap 1 §, 10 kap 2 §, 12 kap 1 § Föräldrabalken).

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Johanna MatsdotterRådgivare